noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

پرسش و پاسخ | صفحه 12

۹۰
۱۰۱۶
پ

مسجد

67
مسجد چگونه مکانی است؟
مینا
تاریخ : ۱۶ بهمن ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۲۱ بهمن ۱۳۸۵
پرسش تان راجع به مسجد، نامفهوم است. اگر هدف معنی مسجد است آن نیاز به توضیح و لغت دارد. و اگر هدف بهای مسجد است، آن هم از دید تفاسیر قرآن کریم باید دریافت. و اگرهدف از مسجد مطلق اماکن عبادت است، آن هم معانی دیگر را به همراه دارد، ولی آنچه مسلم است، مسجد مکانی است مقدس و پربها و تصاویر عبادت کنندگان در روز قیامت، درآن منعکس خواهد شد.
پ

جنگ پیامبر با یهودیان

68
باعرض سلام. از اینکه بابت سوالم در مورد ازدواج پیامبر جواب دادید سپاسگزارم. باور کنید هیچگونه قصد مجادله ندارم. ولی ابهاماتی که در ذهنم وجود داردرا با کمال فروتنی و اقرار به جهل خودم می پرسم. سوال: خواهشمند است در صورت امکان در مورد جنگ حضرت رسول با یهودیان بنی قریظه و اینکه طبق اسناد تاریخی محکم پیامبر در یک روز دستور سرزدن 700 یهودی که تسلیم شده بودند را می دهد و حضرت علی و زبیر گردن آنها را می زنند. آیا این عمل با شخصیت پیامبر رحمت همخوانی دارد؟
محمد
تاریخ : ۲۱ دى ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۲۲ دى ۱۳۸۵
بهتر آن است که این مبانی تاریخی را به نوعی دیگر، اگر بخواهید از ما بهره ور گردید. (لطفا آدرس ایمیل خود را مشخص نمایید)
پ

عصیان و توبه

69
با عرض سلام خدمت استاد موسوی 1-گاهی اوقات انسان در بعضی موقعیتها که قرار می گیرد به نظرش آشنا می آیند یا حدس دقیقی می زند آیا به دلیل جلوتر پرواز کردن روح می باشد یا حس 6 انسان یا....؟ 2- اگر کسی در گذشته اش کارهای خلاف دستور خداوند انجام داده {بلوغ عقلی اش کامل نبوده ولی از سن تکلیفش گذشته بوده } اگر توبه واقعی کند خداوند از وی می پذیرد انگار که هیچ بار آن کارها را انجام نداد بانگاه های مردمی که به وی حسادت می کنند چگونه کنار بیاید{اگر این نگاه ها عذاب وجدانش را بیشتر کند چطور}و آیا در قبر و قیامت هم به دلیل آن کارها {گذشته پر گناه قبل از توبه} عذابش را می بیند؟ }
محبوبه از تهران
تاریخ : ۱۴ دى ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۵ دى ۱۳۸۵
عصیان: نفرت و ضدِ طلب مولا و حکیم یا به دیگر عبارت خدا. انسانی که به عصیان می پردازد، اعم از عمدی و غیر عمدی، در صورتیکه با حقائق اش و شرائط اش، یعنی دیگر بار، پیرامون آن عصیان نرود، طبق معنیِ بسیاری، از آیاتِ قرآن کریم، از آن جمله: «قل یا عبادی الذین...» ای انسانی که خویش را به زحمت می اندازی، در صورتِ عصیانگرایی، اگر از عصیان خویش برگردید، و با شرائطش بار دگر، تکرار نکنید، ما شما را می بخشیم. و ناامید از رحمت های ما نشوید. پس عصیانگراها امیدوار به رحمت حق باشند، حالا آیا این بخشش از شفاعت عصمت فاطمه است؟ از شفاعت رسول ا... است؟ یا از عنایت حضرت حق است؟ قدر مسلم مورد مرحمت، با شرائط. حالا تا چه زمینه عصیانها پاک گردد، آن بحث دیگری است. چند سوالی که پس از توبه فرمودید، جای توضیح اش اینجا نیست، حضوری اگر بودید جواب داده خواهد شد.
پ

عزرائیل

70
آیا عزراییل حاصل تصورات ماست یاوجود جسمانی {خارجی} دارد و یک شکل می باشد؟
مجبوبه از تهران
تاریخ : ۱۴ دى ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۵ دى ۱۳۸۵
«عزرائیل با عین است» اما اینکه گفتید عزرائیل تصورات است؟ خیر. عزرائیل یکی از ملائک مقرب حق است و باید به هنگام انسلاخ روح از جسم بیاید اما چگونه بیاد و چگونه باشد برای هر کس نوعی خاص خواهد بود.
پ

قضای نماز

71
انسانی که زنده است می تواند برای نماز های قضایش از دیگران کمک بگیرد؟
محبوبه از تهران
تاریخ : ۱۴ دى ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۵ دى ۱۳۸۵
خیر انسان در حیات خویش نمی تواند، نماز فوت شده اش را به دیگری واگذار کند، انجام دهد. خودش باید اقدام کند. ولی عمل حج را اگر ممنوع به هر علتی شد، می تواند به دیگری واگذار در زمان حیات بنماید.
پ

تعدد زوجات پیامبر

72
با درود خدمت جناب استاد سوال اینجانب در مورد ازدواج پیامبر (ص) با عایشه است. چرا باید یک پیامبر در سن 54 سالگی با یک دختر 9 ساله ازدواج کند؟ کسی که دل بستگی به این دنیا ندارد چرا باید چنین کار ناپسندی انجام دهد؟ اگر هم به خاطر مسائل سیاسی باشد باز هم اشکال دارد. یعنی معامله انسانها در پی مقاصد سیاسی منعی ندارد. در صورتی که می دانیم طبق تاریخ طبری و ... پیامبر در زمانی با عایشه ازدواج کرد که ابوبکر مسلمان شده بود و با ایشان به مدینه هجرت نموده بودند و همچنین عایشه دختری زیبا و پیامبر به شدت به او علاقه داشته است. لطف نموده تردید مرا در این مورد برطرف نمایید.
محمد
تاریخ : ۱۱ دى ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۵ دى ۱۳۸۵
از اینکه به این مطلب با سوال روبرو هستید، در صورتیکه جدال نباشد، اینگونه جواب می دهیم. 1) عمل پیامبر، برای هر کس حجت است. یا باید پیامبر را بپذیرد، یا نپذیرد و ما نمی دانیم شما، از کدام یک از این دو هستید. کسی که پیامبر را بپذیرد و او را رحمت و در عصمت، و در نبوت استوار داند، اشکال را به نادانی خودش باید توجه دهد، نه بر عمل رسول ا.... 2) بحث، بحث سیاست و غیر سیاست در ازدواج رسول ا... کمتر گفته شده. بحث از آن است که آنروز مردم، (چنانی که هم اکنون هم) روی سنِ زمانیِ ازدواج سخن داشتند. حضرتش این عمل را بر آن روا داشتند که این تعصب قومی، نابود گردد. از همه مهمتر زن و مرد، مانند لباس و آستر لباس اند، هر چقدر زندگی به طول انجامد، جهت کمالی باید در زندگی حاکم باشد، نه جهت شهوانی. آدم های هوس ران و شهوت ران، ازدواج را در غدد تناسلی دانند. ولی وابستگان به دانش، و حکمت، غدد تناسلی یعنی به اعتبار بیانی که گفته شد، جزء دوران عمر نمی دانند، بلکه شایستگی ها را در ازدواج به حساب آورند. پس به هر نسبت که کمال زوج، قوی تر باشد، کمال زوجه هم، به همان نسبت قوی می شود. لذاست، پدر و مادر فاطمه که لقب آن عایشه بود، در سالِ دوم از هجرت با عایشه که خانمی 12 ساله بود، و یک دوشیزه 12 ساله، که غالباً آیات قرآن کریم را پس از تلاوت، از حفظ می نمود، صحبت کردند، که میل داری ما اقدام بر چنین عملی کنیم؟ در غایت و نهایت، رضایت و شوقش را با ازدواجِ پیامبر اعلام داشت. لذاست مادر و پدر وی، او را به نزد رسول ا... بردند، و درخواست نمودند، نه حضرت از آنها بخواهد، که برای کمال و برای عظمت این فرزند، وی را به همسری بپذیرید. و اما ما در کم و کیفِ وی از نظر زندگی نمی خواهیم وارد گردیم. وفای او به حضرت رسول، در حد نهایت بود. و پس از رحلت رسول ا...، آرم عظمت رسول ا... را بر زبان جاری، و روزی یک نوبت به آرامگاه رسول ا... می شتافت و درد دلش را با رسول ا... بیان می نمود. و بعضی برآنند در آرامگاه رسول ا... جان به جانان تسلیم نمود، از همه مهمتر بعد از رسول ا...، آرایش بسیاری از صحابه که سوالهایی داشتند، به بهترین وجه جواب را می داد. ما به قضایای جمل و غیر جمل کاری نداریم، ما با این صفاتش حرف می زنیم. پس جان مطلب آن است که ازدواج حضرت احمد با فاطمه ملقب به عایشه، که در شبی که رسول ا.. به مقام بعثت رسیدند، در همان شب فاطمه از مادر تولد یافت، بر علت شهوت حیوانی ندانیم، بلکه عینیت اثرها و میل های درونی وی دانیم. این خود هستید که اینها را بپذیرید، یا سوال دیگری از کنارش به ظهور برسانید. توضیحاً: این جمله ای که اشاره شده «کسی که دل بستگی به این دنیا ندارد » خود این موضوع غلط است و خود این سوال مطرحش از نظر علمی و مذهبی شایسته نیست. پیامبر که سمپولیسمی نبود که بخواهد مردم را به گوشه گیری دعوت کند. فرمودند: «لارهبانیة فی الاسلام» پیامبر آمد تا دلهای را نرم و توحیدها را قوی و اخلاق ها را محکم و خرفات را نابود. و یکی از جاهایی که با خرافات عملاً سخت در جدال آمد و به تزلزل افکند، عمل رسول ا...، ازدواج با عایشه بود. چون رمزو رازش به زمانهای طولانی نیازمند است. اینکه اشاره به تاریخ طبری کردید، که گفته است که تاریخ طبری سند است؟ کتابهایی مانند راغب اصفهانی، مانند بحار مرحوم مجلسی، مانند تاریخ ابن اعصم کوفی، مانند تاریخ ملل و نهل و دهها تاریخ دگر را باید بررسی کرد، که رسول ا... در 40 سالگی به مقام بعثت، و 12 سال هم که از عمر عایشه گذشته بود با او ازدواج کردند. یعنی حضرتش در حدود 51 سالگی اقدام به ازدواج با وی نمودند، ازدواج کردند و این بُعد، آنگونه به نظر نمی رسد که برخی آنگونه پر طمطراق بیان نموده اند. هم اکنون اگر توجه کنید خیلی از بزرگان علمی پس از 60 یا 70 سالگی به ازدواج اقدام ورزیدند. از آن جمله ویل دورانت ، در 55 سالگی با دخترکی که 16 ساله بود ازدواج نمود که مبدع تاریخ ویل دورانت شد. حتی بعد از مرگ دورانت از ویل تقاضای ازدواج کردند، گفت: من شوهر دارم، شوهر من نوشته های دورانت است، و تا ابد با این نوشته ها همراهم، و این نظرات تا ابد برای من شوهرند. اینکه اینگونه در کثرت عمر بعضی اشکال وارد می کنند قابل پذیرش نیست. و دهها تن دیگر از این محققان اینگونه ازدواج نموده اند، ابداً جای شگفتی و جای نقص نیست.
|<< << < ... 7  8  9  10  11  [12]  13  14  15  >

سوالات خود را بپرسید

سایت اینترنتی فیلسوف متاله استاد سید علی موسوی پاسخگوی پرسشهای فلسفی، حکمی و عرفانی شما می باشد.

توجه: در مورد سوالهای احکام، جهت اطلاع از آخرین استفتائات با دفتر مرجع تقلید خود در تماس باشید.