noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

پرسش و پاسخ | صفحه 13

۱۰۱۶
پ

مرجع حدیث " انظر إلى ما قال ولا تنظر إلى من قال"

73
ترجمه فارسی: السلام علیکم حضور محترم سرور گرامی امیدوارم در سلامت کامل به سر ببرید. من همواره مزاحم شما می شوم چون پرسشهایی در ذهنم باقی است. در ایمیل آخرم، مرجع حدیثی از امام علی (ع) را خواسته بودم که به این صورت نقل شده: «به این نگاه نکنید چه کسی سخن می گوید، بلکه نگاه کنید شخص چه می گوید.» بنده اکنون متن عربی حدیث را پیدا کرده ام که این چنین است: انظر إلى ما قال ولا تنظر إلى من قال متن فوق در لینک زیر موجود است. می خواستم مرجع شیعی این حدیث را داشته باشم. در صورت امکان، آیا می توانید تایید فرمایید که آیا این حدیث در اعیان الشیعه است و آیا از امام علی (ع) می باشد؟ همچنین در صورت امکان، مرجع دقیق این حدیث را در اختیار بنده قرار دهید. http://www.aqaed.com/faq/2821/ نقول: وأحیاناً یقوم بنقل عبارات لابن عربی ویختمها بقوله: ((انتهى کلامه الشریف))، ویعتذر عن نقل کلامه بقول أمیر المؤمنین(علیه السلام): (انظر إلى ما قال ولا تنظر إلى من قال)، ویعلّق الشیخ المظفّر على هذا بقوله: فعدّه من أئمّة الکشف والشهود، وجعله فی صفّ أمیر المؤمنین(علیه السلام)، ووصف کلامه بالشریف، یجعله أعظم من أن یصحّ فیه الاعتذار بأنّه: (لا تنظر إلى من قال...)! وهو بعد لا یجعل أحداً من الفلاسفة فی رتبته حتّى الشیخ الرئیس ابن سینا والخواجة نصیر الدین الطوسی؛ فإنّه لا یتأخر عن نقدهما، ولا یتحرّج من تفنید آرائهما دون ابن عربی(2). (2) أعیان الشیعة 9: 329 ترجمة صدر الدین الشیرازی (2) با تشکر، در انتظار پاسخ شما هستم ارادتمند و هم آیین شما والسلام شبیب زیدی
شبیب زیدی از پاکستان
تاریخ : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
بسمه‌تعالی با سلام ما هم آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون در مدار دین ومعنویت برای شما داریم. پرسش شما دربارة منبع عبارت انظر إلى ما قال ولاتنظر إلى من قال بود. پاسخ این است که این عبارت چنان‌که در بعضی منابع شیعی آمده است از کلمات حضرت علی‌بن‌ابیطالب(ع) است. 1. عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی در کتاب غرر الحکم، (ص438، فصل6، مواعظ فیالعاشرة) کلمات و مواعظ علی‌بن‌ابیطالب(ع) را جمع‌آوری نموده و عبارت فوق را نیزبه عنوان کلمات حضرت علی(ع) دانسته است. قابل توجه اینکه ابن شهر آشوب، عالم ومحدث بزرگوار عالم تشیع، از شاگردان ایشان است. نام کتاب:تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏ نویسنده: عبدالواحد تمیمى آمدى‏ موضوع:گوناگون‏؛ تاریخ وفات مؤلف: 550 ق‏؛ زبان: عربى‏؛ تعداد جلد: 1؛ ناشر: دفترتبلیغات‏ مکان چاپ:قم‏؛ سال چاپ: 1366 ش‏؛ نوبت چاپ: اول‏. 1. شرح‏غررالحکم(خوانسارى)، سال چاپ: 1377 ش‏؛ نوبت چاپ: اول، ج 3 ، ص442‏ 5048: خذ الحکمة ممّن اتاک بها، و انظر الى ما قال ، و لا تنظرهالى من قال . 2. نامکتاب: مصباح الشریعة- ترجمه عبد الرزاق گیلانى‏ (موضوع:اخلاق‏؛ تاریخ وفات مؤلف: قرن 11؛ زبان: عربى- فارسى‏؛ تعداد جلد: 1؛ ناشر: پیامحق‏ مکان چاپ: تهران‏.) 3. سید على بن موسى بن طاوس در فرجالمهموم این کلمات را ذکر کرده است که ناشر آن دار الذخائر قم است. 4. شرح مئة کلمه از (ابن میثم، عبدالوهاب، وطواط) در جزء2، ص 12 به عنوان عبارت (11) قال أمیر المؤمنین: لا تنظر الى من قال و انظر الى ما قال . اما در مورد متنی که از سایت مذکور برداشته‌اید که این حدیث نیز در آن بوده، بله‌، عین این متن در جلد نهم کتاب اعیان الشیعه سیدمحسن امین در صفحات 328 و 329 موجود است ولی به نقل از ملاصدرا نه از بیان خودایشان. بخش مذکور مربوط به بررسی و نقد سید محسن امین، صاحب اعیان‌الشیعه، در مورد شخصیت، سیر علمی و عرفانی و نظریات صدرالمتألهین شیرازی ملقب به ملاصدرا و نیز نقدو بررسی برخی نظریات ایشان می‌باشد که البته در سایت مذکور فقط به این موضوعپرداخته است که علمای تشیع نظریات ضد و نقیضی در مورد شخصیت محی الدین عربی دارندو به همین منظور بخشی از بیان سید محسن امین را آورده که مربوط به انتقاد از استنساخملاصدرا از نظریات محی الدین عربی است. ولی اگر نظر واقعی صاحب کتاب اعیان الشیعهرا در مورد شخصیت ملاصدرا جویا باشید خوب است از صفحة 321 که آغاز نظریات سید محسنامین در مورد سیر زندگی علمی و عرفانی منحصر به فرد ملاصدرا بیان شده است و شیوة زیبای دفاعی ایشان در برابر آنان که سخن و شیوه‌های ملاصدرا را نفهمیده‌اند واحیاناً نظراتی داده‌اند مطالعه بفرمایید. با آرزوی تأییدات مولانا حجت بن الحسن(عج) از طرف سایت ostad-mosavi.com
پ

تبریک

74
با عرض سلام و ادب واحترام خدمت فیلسوف متاله و دانشمند فرزانه استاد ارجمند و مهربان دکتر علی موسوی سال نو را به شما و خانواده محترمتان و صحابه درسی و خانم رنگین کمان تبریک می گویم و سالی خوب همراه با سلامتی و طول عمر زیاد برای شما استاد گرامی و صحابه از خداوند مسئلت دارم. با سپاس از محضر شما
م.زمانیان
تاریخ : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
بسمه تعالی با سلام متن ارسالی شما خدمت معظم‌له قرائت گردید. با تشکر
پ

معرفی کتب فیلسوف متأله استاد موسوی

75
باسلام 1-عطف به پرسش شماره 9 متفرقه که (تاریخ سوم بهمن 1391)، بنده طلبه ای با سابقه 12 سال تحصیل در حوزه علمیه و در سطح خارج مشغول تحصیل هستم بدایه و نهایه وشفا را در فلسفه خوانده ام 2- لطفا لیست کامل آثار استاد را روی سایت فرار دهید.
م.ک
تاریخ : ۱۷ مهر ۱۳۹۲
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۲
با سلام برای مشاهده آثار چاپی معظم له به لینک (تهیه تألیفات معظم له) در بخش فارسی سایت مراجعه کنید. و برای مشاهده کلیه رسائل آماده به چاپ ایشان به لینک http://www.ostad-mosavi.com/book.asp مراجعه نمائید. موفق باشید.
پ

سپاس

76
سلامم را به ظاهر از فرسنگها فاصله ولی به نزدیکی عنایات شما بر دل هر شاگرد وبه عظمت درسهایتان تقدیم میکنم باشد که بپذیرید. که به واقع هر دفتری برداشتم پر از گوهر بود و هرگاه که شایسته بودم آن گوهرها رهایم نمی گرد و با اینکه شاید قبلا خوانده بودم ولی جلوه ای نو داشت و هرگاه بی لیاقت بودم راهم نمی داد که درواقع تو خودحجاب خودی حافظ ازمیان برخیز. استاد خوبم شاید عمرم کفاف ندهد که مقام شما را بدانم و شما را بشناسم و عظمت درسها را بفهمم ولی میدانم هر روز که از این عمر میگذرد با این مکتب پرازنور آشناتر می شوم و در هر مجلس و میهمانی که رنگ علم و حقیقت در آن نباشد قرارمی گیرم خسته می شوم یعنی ذره ای اهل تمیز شدیم تا حق از باطل را بیایبم و یافتم دنیای ما با آنها متفاوت شده در حالیکه قبلا ما هم گونه آنها بودیم و اینها همه از زحمات شماست چند روز پیش کنار مرقد ملا محسن فیض اعلی ا... مقامه رفتم و به یاد شما و صحابه بودم و آنجا احساس آرامش نمودم چون آشنا دیدم خداوند منان را از این همه نعمت (البته هنوز در لفظ) سپاسگزارم مدیون الطاف ائمه اطهارم و شرمنده الطاف استادی حکیم و مهربان
گرمابدری از تهران
تاریخ : ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲
با سلام، متن ارسالی شما خدمت معظم له قرائت گردید. موفق باشید.
پ

لذت‌ها و عذاب‌ها در عالم متافیزیک

77
با سلام خدمت استاد بزرگوار و آرزوی سلامتی و طول عمر در آیات قرآن و روایات از ائمه اطهار(ع) راجع به بهشت و منازل آن توصیفاتی ذکر شده است. سئوال این است که لذائذ در بهشت متفاوت از دنیا خواهد بود و به عبارتی بهشت جایگاهی خواهد بود که بهشتیان عاری از هرگونه صفت رذیله می باشند.توصیف حورالعین و غلمان در قرآن کریم به چه منظور است؟ و مراتب زنان بهشتی چگونه است؟ و در صورت امکان توضیح و یا تفسیر آیات و روایات را بیان فرمایید. با تشکر
موسوی از کرمان
تاریخ : ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲
بسمه‌تعالی پاسخ کلی پرسش شما آن است که بلی، طبق آیات قرآن کریم و روایات ائمة معصومین علیهم‌السلام هم عذاب در عالم متافیزیک هست و هم لذت. هم آتش است و هم نعمت؛ هم وحشت است و هم انس و انیس و حور و غلمان و ما این مطلب را به عنوان یک اعتقاد مذهبی تعبداً می‌پذیریم. اما اگر بخواهید به‌عنوان یک محقق در این وادی وارد شوید یک دوره جلد نهم اسفار صدرایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای اینکه پاسخی ریشه‌ای و عالی دریافت کنید باید پاسخ سؤال‌های زیر را بدانید. 1. آیا معاد و حشر انسان جسمانی است یا صرفاً روحانی است؟ 2. در این عالم لذت و رنج از گذر حس و جسمانی است اما باید ببینیم در عالم متافیزیک لذت و عذاب حسی است تخیلی است یا عقلی؟ 3. لذت‌ها و عذاب‌ها در عالم متافیزیک اگر عقلی هم باشد ولی طبق آیات قرآن کریم و روایات ائمة معصومین علیهم‌السلام قطعاً جسمانی هم هستند. اکنون سؤال این است که آیا حس و درک انسان در این عالم با حس و درک در متافیزیک برابر است؟ 4. پس از اینکه اثبات می‌شود حس در عالم متافیزیک قطعاً قابل مقایسه با این عالم نیست باید تحقیق کنیم که آیا لذت ها و عذاب‌ها در متافیزیک خارجی و تجسمی‌اند یا از درون خود انسان برخاسته‌اند؟ که باز در اینجا مباحث مفصلی از نظر آیات و روایات و نظر مفسرین، حکما و فلاسفه مطرح است که باید بررسی شود. 5. سپس قوای شهوانی، سبعی، شیطانی و ملکی در انسان مورد تحقیق قرار گیرد که آیا چنانی که انسان در این عالم نیروی شهوانی دارد آیا در متافیزیک نیز به همین صورت با او خواهد بود؟ 6. اساساً قوای شهوانی، سبعی، شیطانی و ملکی هر کدام چرا و برای چه هدفی در درون انسان نهاده شده‌اند؟ آیا این قوا باید نابود شوند یا باید در جدول صحیح به صورت بالفعل در آیند؟ 7. سپس باید تحقیقی بر غایت خلقت داشته باشیم و هدف از مبدء و معاد را بدانیم. بدانیم که این سیر زندگی و فراز و نشیب‌های آن و پس از آن مرگ و قبر و قیامت در پی چه حقیقتی است؟ 8. سپس بحث زیبای ملاصدرا پیرامون حقیقت بهشت و جهنم و دیواره‌های آن در جلد نهم اسفار ملاصدرا پاسخگوی شما خواهد بود. موفق باشید.
پ

تبریک عید سعید فطر

78
با سلام خدمت شما استاد ارجمند و محقق عالیقدر جناب آقای دکتر موسوی و صحابه محترم امیدوارم در صحت و سلامتی کامل بسر ببرید بدین وسیله عید سعید فطر را خدمت حضرتعالی و صحابه بزرگوارتان تبریک و تهنیت عرض می نمایم و آرزوی قبولی طاعات و عباداتان را از درگاه خداوند منان خواستارم همچنین از الطاف بی شائبه شما و زحمات خانم قاسمی ،خانم کمالی ، خانم رضی زاده، خانم رنگین کمان و بانوانی که همواره با همراهی این اساتید محترم به ما فیض شما را می رسانند بسیار سپاسگزارم و در مقابل این همه لطف و ایثار شما استاد گرانقدر و ایشان تنها می توانم سعادت، سلامتی، طول عمر و پاداشی عظیم از جانب حق تعالی را آرزو داشته باشم.
شعیری از ایوانکی
تاریخ : ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
با سلام، متن ارسالی شما خدمت معظم‌له قرائت گردید. موفق باشید.
|<< << < ... 8  9  10  11  12  [13]  14  15  16  17  18  ... > >> >>|

سوالات خود را بپرسید

سایت اینترنتی فیلسوف متاله استاد سید علی موسوی پاسخگوی پرسشهای فلسفی، حکمی و عرفانی شما می باشد.

توجه: در مورد سوالهای احکام، جهت اطلاع از آخرین استفتائات با دفتر مرجع تقلید خود در تماس باشید.