noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

دوفصلنامه قرآن و برهان(شماره یک)

معرفی نشریه قرآن و برهان- شماره 1
این نشریه شامل مجموعه‌ای ارزشمند حاصل تدریس فیلسوف متأله استاد علامه سیدعلی موسوی(ره) در شرح و توضیح پیرامون مباحث تفسیری و فلسفی می‌باشد که در چهارده بخش تنظیم شده است. 
در بخش «اهداف و فعالیت‌های مؤسسه» خواننده با تاریخچة مؤسسة «حکمةٌ صافیه» و هدف از تأسیس آن آشنا خواهد شد. 
در بخش «زندگی‌نامه» به سیر زندگی، علمی و عرفانی استاد پرداخته شده که شامل مطالبی در خصوص معرفی استاد، علاقة ایشان به کسب علم از دوران طفولیت و ... می‌باشد. 
در بخش «مناسبت‌ها» به زندگی گوهربار امام رضا(ع) اشاره شده و نکات ارزشمندی پیرامون علت هجرت امام از مدینه به ایران و قبول ولیعهدی مأمون، نحوة شهادت امام، نقش امام در ترویج تشیع در ایران و ... بیان شده است. 
در بخش «عظمت نزول قرآن» پیرامون کلام ا... از گذر علم و فلسفه بحث شده و به موضوعاتی نظیر حفظ اصوات انسان در ذرات عالم و منشور شدن آن در یوم‌النشور و ... پرداخته شده است. 
در بخش «وجود و ماهیت» به معرفی مبحث «وجود و ماهیت» از جلد اول اسفار ملاصدرا پرداخته شده است. 
در بخش «داستانهای شنیدنی» با بیان حکایتی زیبا به اعطای روزی خدا به تمام مخلوقات اشاره شده و در ادامه سه توصیة مهم خداوند به حضرت موسی(ع) ذکر شده است. 
در بخش «مباحث تفسیری(1)» ذیل آیة هفتم سورة مبارکة بقره به موضوع حجاب درون و تاریکی دل پرداخته شده که شامل مطالبی پیرامون نشانه‌ها و مراتب تاریکی دل، علل غبار گرفتن دل انسان حتی از بدو تولد و ... می‌باشد. 
در بخش «مباحث تفسیری(2)» ذیل آیة شانزدهم سورة مبارکة نحل به موضوع هدایت پرداخته شده که شامل مطالبی پیرامون ضرورت وجود هادی در زندگی، نقش ائمة معصومین(ع) در هدایت بشر، پیامدهای هدایت جابرانه و ... می‌باشد. 
در بخش «بزرگان تشیع» با تعمق در زندگی بزرگان به جستجوی حقایق پرداخته شده و نکات ارزشمندی پیرامون رسالت انسان در زندگی، راه انتقال حقایق به دیگران، شرط تأثیرگذاری کلام و ... بیان شده است. 
در بخش «واجب و امکان» به معرفی مبحث «واجب و امکان» از جلد اول اسفار ملاصدرا که به طرح مطالب و اشکالات توحیدی و منقح کردن آن اختصاص دارد پرداخته شده است. 
در بخش «خیر و شر» به این موضوع اشاره شده است که شناخت رویدادهای خیر و شر، احتمال وقوع شرور و چاره‌اندیشی در مورد آنها موجب ایجاد آرامش و امید در زندگی میشود. 
در بخش «حرکت و سکون» به نکاتی زیبا نظیر رد نظریات ضد توحیدی به وسیله قانون حرکت، وجود استعداد عرفان در انسان و تحریک آن و ... اشاره شده است. 
در بخش «افسانه نیست» پس از معرفی مقدس اردبیلی قضیه‌ای خاص و شنیدنی پیرامون ارتباط ایشان با ائمه معصومین(ع) بیان شده و در نهایت به نقش مادر و نیز خود انسان در راه یافتن به مقام والای انسانیت اشاره شده است. 
در بخش «پرسش و پاسخ» با طرح این سؤال که «آیا انسان همیشه باید از حوادث در گریز و در پی آرامش باشد؟» به عبور از رنجها و حادثههای زندگی و رسیدن به کمال و مقام عالی انسانیت اشاره شده است. 

۶,۰۰۰ تومان
افزودن کتاب به سبد خرید
دانلود رایگان فایل کتاب
دانلود فایل
دوفصلنامه قرآن و برهان(شماره یک)