noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

نقطه الهدایه (جلد دوم)

معرفی کتاب 
این اثر شریف شامل مجموعه ای ارزشمند از سلسله سخنرانی‌های فیلسوف متأله استاد علامه سیدعلی موسوی(ره) در ماه مبارک رمضان سال 1376ه.ش. (1418ه.ق) است که در سه بخش تنظیم شده است. 
•بخش اول
 تفسیر موجزی است از آیات 105 الی 119 سوره مبارکه هود که شامل مباحث مهمی درخصوص صبر، استقامت در سلوک و پیامدهای عرفانی آن، ریشه سعادت و شقاوت  و عوامل تأثیرگذار در این امر است. از دیگر نکات حائز اهمیت آن علل و عوامل ارتکاب عصیان، لزوم رعایت تناسب و سازگاری میان ماهیت فعل و کیفیت و کمیت جزا و پاداش عصیان کار در روز قیامت است.
•بخش دوم
 تحقیق فلسفی درباره دیدگاه دو فیلسوف معروف به نام «هگل» و «نیچه» است. در عصری که ترجمه آثار امثال این فلاسفه دنیای شرق و غرب را تحت تأثیر قرار داده ضرورت توجه به دیدگاه آنان امری بدیهی است. خواننده در این بخش با اصل علیت، علم و تجربه، وحدت ذهن و عین، نظریه تضاد و سایر نظرات هگل آشنا شده و با تفکری باز مباحث فلسفی او به منگنه قرآن و تحلیل مسائل دین برده می شود. در ادامه این بخش، اندیشه نیچه نیز از جمله اصالت قدرت، اصلاح نژاد و بروز انسان برتر مورد بررسی قرار گرفته است.
•بخش سوم
 به یکی از مباحث مهم اعتقادی دین مبین اسلام یعنی «مذهب شیعه» پرداخته و مباحثی همچون منشأ پیدایش آیین تشیع، ارکان و عقاید مذهب شیعه، بررسی نظرات در زمان شهرت عنوان شیعه، واقعه غدیر، علل و عوامل ترویج تشیع ازجمله تأثیر ورود مولانا علی بن موسی الرضا(ع) به مرو در رواج تشیع در ایران، نقش شاگردان مکتب جعفری، تأثیر دولت ها و نقش علمایی که برای احیا و ترویج آیین تشیع در جهان اسلام کوشیده اند موردبررسی اجمالی قرار گرفته است. 
  به بیان معظم له، تلاش بی وقفه و بذل جان و مال علما و بزرگان اهل تشیع است که پس از غیبت کبری با طی فراز و نشیب های بسیار موجب شده نوای «اشهد أن علیا ولی الله» به دل کوه ها و دشت ها و دریاه منتشر و عالم گیر شود لذا باید با پرداختن به مجاهدت های علما در این مسیر حق ایشان تا سرحد امکان ادا شود.

نقطه الهدایه (جلد دوم)