noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

غوغاهای نواهای جان متکلم در جان مخاطب

«بسمه‌تعالی»

 غوغاهای نواهای جان متکلم در جان مخاطب


نواهای جان متکلم تا چه اندازه در جان مخاطب ایجاد غوغا می‌نماید؟ در مقاله قبل دریافتیم اول شکوه انسان که از دو پدیده کیهانی و ناسوتی تشکیل شده تکلم اوست.اما پیدایش این صوت از کجاست؟ تکلم از زبان است، آن عضوی عضلانی است برای چشیدن و بلع غذا و تکلم بکار می‌رود و دارای 3000 پرز چشایی است که هر کدام بوسیله عصبی به مغز وصل شده. موج‌های الکتریکی را به مغز منتقل و مغز این موج‌ها را تفسیر و رأی خود را صادر و به صورت کلام در می‌آورد. بسیاری گفته‌اند در تعبیر کلام بیان شده "مخاطب" اصل است ولی طبق این تفسیر (این انتقال کلام) بیان متکلم اصل است.و موضوع دگر که مهمتر است:آنچه مخاطب استماع می‌نماید عکس کلام متکلم است. منظور از "عکس" یعنی قیفی گوشش عکس کلام را می‌پذیرد نه خودش را. یعنی چهره اصلی سخن را به مخاطب منتقل می‌‌سازد نه حروف را!! که این عکس کلام شامل تفسیرها، رأی‌ها و نظرهای متکلم است که با امواج صوتی از حلقومش خارج می‌شود! حضرت ملاصدرا می‌فرمایند: «المضطر الیه فی ترویح حرارة القلب» (جلد نهم اسفار) یعنی تکلم تمام حرارت‌هایی که به دور قلب می‌گردند را ترویح می‌کند، قلب را سبکش می‌کند، قلب را آرامشش می‌دهد . این‌ها اثر صوت است. هر چند تارهای صوتی که در حنجره هستند متورم می‌شوند، ضعیف و آزرده می‌شوند؛ بسیاری از محققان برآنند ترکیب حروف برای ادای کلمات و خروج صوت از حلقوم متکلم اگر ریشه و اساس درون متکلم با الم‌ها و غم‌ها عجین باشد خمودی و بی‌تفاوتی برای مخاطب دارد، اگر با شوق باشد، برای مخاطب ایجاد شوق می‌کند، و اگر با شور عشق باشد، در جان مخاطب شور و شوق را بهمراه خواهد داشت؛به انتظار تحقیق‌های دگر باشید.

منبع: جلد (9) اسفار حضرت ملاصدرا (اعلی‌ا...مقامه)- رساله مقامات و منازل انسان (مرحله1)

حاصل تدریس و تحقیقات محقق و فیلسوف متأله حضرت استاد موسوی



نظر کاربران

0
دیدگاه شما