besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

موسسه حکمة صافیه

موسسه فرهنگی قرآن و عترت حکمة صافیه

با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Ostad_Mousavi

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از سپری سالیانی متمادی از تدریس فیلسوف متأله استاد سید علی موسوی در مبانی علمی و فلسفی شرح اسفار اربعة ملاصدرا و سخنرانی‌های ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر در ذیل تفسیر صافی ملامحسن فیض کاشانی با استناد به منابع تفسیری مهم دیگر صحابة درسی استاد اقدام به تأسیس یک مؤسسة قرآنی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش قرآن و عترت کردند تا بتوان بهتر دیدگاه‌ها و نظریات و شیوة تحقیق علمی و حکمی استاد را به نسل‌های بعد انتقال بدهند.

هر کس هرچند دوران کوتاهی را به دروس معظم‌له حضور یابد به‌خوبی اذعان دارد که با وجود اینکه اساس دروس استاد بر مداری فلسفی و علمی است ولی جان بیان ایشان حکایت از درک مبانی آیات قرآن کریم و روایات ائمة معصومین دارد و نتیجة اصلی آن استحکام پایه‌های مذهبی، اخلاقی و عرفانی شاگردان بر مبنای علمی است.

قابل ذکر است، ساختمان مؤسسه با توفیقات ربانی و عنایات مولانا حجت‌بن الحسن(عج) توسط یکی از آقایان لجنة درسی معظم‌له خریداری شده تا ان‌شاء‌الله بتوان در این مأمن ذره‌ای از حق دروس استاد را به‌نحو شایسته ادا کرد.

این مؤسسه مورخ31 تیر 1392 ه‌ش با مجوز آموزش عمومی و امور فرهنگی رسماً فعالیت‌های خود را آغاز و پس از گذشت حدود یک سال با تمدید مجوز آن از اول شهریور 1393 ه‌ش فعالیت‌های خود را با مجوز آموزش تخصصی قرآن کریم ادامه داد. چون هدف اصلی این مجموعه چاپ و نشر آثار استاد است در 15 خرداد 1394ه‌ش موضوع نشر کتاب به فعالیت‌های مؤسسه الحاق شد و رسماً «انتشارات استاد موسوی» شروع به فعالیت کرد که امیدواریم همان‌که توصیة اکید استاد در طول سالیان درسی بوده که «اصل فعالیت‌های شاگردان بر مبنای روحانیت و معنویت و تأیید امام زمان(عج) باشد نه صرفاً پوسته و دیوارة کار از جنس تعالیم قرآنی باشد» محقق شود.

از بین حدود 250 اثری که حاصل تدریس و سخنرانی‌های فیلسوف متأله استاد سید علی موسوی است تابه‌حال از مجموعة سخنرانی‌های ماه مبارک رمضان سال‌های 1375ه‌ش، 1377ه‌ش، 1378ه‌ش و 1379‌ه‌ش تحت عنوان کتاب شهابٌ ثاقب (شرح آیاتی از سورة مبارکة اسراء به انضمام تحقیق در مکتب مشاء و سیرة مولانا علی‌بن ابیطالب ع)، کتاب سراجٌ منیر (شرح آیاتی از سورة مبارکة نحل به انضمام عظمت رسول‌الله ص)، کتاب کوکب دری (شرح سورة مبارکة انفال به انضمام انفال به ضمیمة عظمت عصمت‌الکبری فاطمة الزهرا س) و کتاب نقطة الهدایه (شرح آیاتی از سورة مبارکة هود به انضمام سیر علمی فیثاغورس و بقراط) به چاپ رسیده است. همچنین از شرح اسفار اربعة ملاصدرا سیر نفس از جلد هشتم اسفار تحت عنوان نفسٌ قدسیٌ الهیٌ در چهار جلد به چاپ رسیده و ان‌شاء‌الله در آیندة نزدیک کتاب روح ذیل تدریس جلد هشتم اسفار نیز به چاپ عمومی خواهد رسید.

دیدگاه خاص حضرت استاد در وادی یافتن حقائق آیات قرآن کریم آن است که دیگر باید مسائل روان‌خوانی، تجوید، احکام و ... برای نسل جوان حل شده باشد و همان‌طور که هر لحظه در تنفس انسان هوایی نو و پاکیزه استشمام می‌شود در وادی علم نیز باید از علم و جلوة علمی نو استفاده شود. همان‌طور که با گذشت زمان قاره‌پیماها و اقیانوس‌پیماهای جدید راه‌اندازی می‌شود یا دانشمندان در وادی عناصر و عالم درون به کشف‌های جدید می‌رسند شاگردان این لجنه درسی نیز باید خالی از هر دغدغه و عوارضی باشند...

باید درس‌ها و منبرهایی که به نام قرآن و دین تشکیل می‌شود یا کلاس‌هایی که در یک مؤسسة قرآنی برگزار می‌شود به‌قدری از نظر علمی قوی کار کنند تا مراکز علمی و دانشگاهی در برابر این حوزه‌های درسی زانو بزنند.

فعالیت‌های کنونی مؤسسه با نظارت فیلسوف متأله استاد سید علی موسوی پرداختن به مبانی قرآن کریم از راه تقویت پایه‌های علمی و فلسفی است. اما تاکنون برای تحکیم بنیه‌های علمی شاگردان و سایر افراد متفرقه فعالیت‌های مؤسسه بدین شرح برگزار شده است:

(قابل ذکر است که آدرس موسسه در بخش تماس با ما و همچنین در Footer  سایت درج شده است.) 

ü برگزاری دوره‌های کلاس جامع‌المقدمات عربی (شرح الامثله، صرف میر و هدایه)

ü برگزاری یک دوره کلاس‌های شرح و تحقیق در آیات قرآن کریم (سورة مبارکة نحل)

ü برگزاری یک دوره تحقیق در عظمت نزول قرآن کریم از مبانی جلد هفتم اسفار ملاصدرا

ü برگزاری یک دوره کلاس‌های مباحث فلسفی و علمی در آیات قرآن کریم از ابتدای قرآن

توضیحاً: در این کلاس‌ به آیات از منظر مباحث فلسفی پرداخته شده است. برای نمونه می‌توان به آیة «خَتَمَ اللَّهُ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ...»[1] اشاره کرد که ذیل آن تحقیقاتی علمی و فلسفی در موضوع جبر و اختیار مطرح شده است. یا در ذیل آیة «فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطانُ عَنْها...»[2] تحقیقی در موضوع عصمت انبیاء انجام شده و به سؤالاتی از قبیل اینکه «آیا انبیا از بدو تولد معصوم هستند یا از بلوغ یا پس از بعثت؟» پرداخته شده است یا در ذیل آیة «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ...»[3] به سؤالاتی نظیر «هدف از اسماء و چیستی و حقیقت تعلیم» پاسخ داده شده است. یا ذیل آیة «فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ...»[4] در مباحثی نظیر هدف از کلمات القاشده به آدم(ع)، موضوع توبه و حقیقت هبوط آدم(ع) تحقیقات علمی صورت گرفته شده است و...

ü برگزاری یک دوره تحقیق در تفسیر قرآن کریم از دوران رسول‌الله(ص) تاکنون

توضیحاً: در این کلاس تحقیقاتی در زمینة ذیل صورت گرفته است: سیره و روش مفسرین در طول تاریخ، شرح و توضیح حوزه‌های نامدار شیعه در شهرهای مدینه، ‌کوفه، قم و از همه مهم‌تر بغداد که بنیان اولین حوزة استدلالی گذاشته شد و حوزة علمی نجف و برگزاری مدارس تفسیری و...

ü برگزاری یک دوره تحقیق در زندگی بزرگان تشیع از دوران غیبت صغرای امام زمان(عج)

توضیحاً: بررسی زندگی علمی، آثار، تألیفات و سفرهای علمی شخصیت‌هایی که سیر‌شان با تأیید امام زمان(عج) همراه بوده است نظیر سیر زندگی شیخ صدوق که تولد ایشان به دعای امام زمان(عج) و مرگشان با تناثر نجوم همراه بوده! سیر علمی علامه حلی و برقراری‌ مدرسة سیار و ملاقات با حضرت حجت(عج)،‌ سیر زندگی شیخ طوسی، شیخ مفید و توقیعات حضرت حجت(عج) و...

برگزاری دوره‌های کلاس‌های فلسفی مؤسسه شامل:

ü آشنایی با مبانی و مقدمات اسفار، جلد اول اسفار: مباحث وجود و ماهیت، واجب و امکان و وجود ذهنی.

توضیحاً: افراد جدیدی که در مؤسسه ثبت‌نام می‌کنند و طالب مباحث حکمت متعالیه هستند نخست یک دوره مقدمات فلسفه را می‌گذرانند که شامل آموزش اصطلاحات فلسفی و تحقیق در مکاتب مختلف از جمله مکتب رواق، مشاء و اشراق هست و در نهایت حکمت متعالیه و روش حضرت ملاصدرا و شیوه‌های ایشان معرفی می‌شود.

ü جلد دوم اسفار: مباحث علت‌ و معلول، مثل افلاطونی و وحدت و کثرت[5] به انضمام بررسی برخی از مبانی آیات قرآن کریم ذیل آن.

جلد سوم اسفار: بحث حرکت و سکون در عالم شامل: حرکت طبیعی، حرکت ارادی، حرکت قسری،‌ حرکت در کم و کیف، حرکات عناصر و حرکت مستدیر و مستقیم، سیر نجوم، حرکت و تحول فکری و عقلانی، حرکت جوهری و ارتباط حرکت و زمان ...

و نتیجة این مباحث در آیات: «وَ سُیِّرَتِ الْجِبالُ فَکانَتْ سَرابا» نبأ 78/(20)

«وَ إِذَا الْجِبالُ سُیِّرَت» تکویر81/(3) روان شدن کوه‌ها؟

«وَ تَرَی الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب» نمل27/ (88)

«یَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَ الْجِبالُ وَ کانَتِ الْجِبالُ کَثِیباً مَهِیلا» مزمل73/ (14)

یا در مورد حرکت زمین که قرآن می‌فرماید: «الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْداً...»[6] طه(20)/ 53،


[1]«خَتَمَ اللَّهُ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ وَ عَلی‏ سَمْعِهِمْ وَ عَلى‏ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ» بقره2/(7)

[2]«فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا کانا فِیهِ وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى‏ حِینٍ» بقره 2/(36)

[3]«وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» بقره2/(31)

[4]«فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیم» بقره2/(37)

[5]دوره کلاس‌های وحدت و کثرت هنوز آغاز نشده است.

[6]«الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَ سَلَکَ لَکُمْ فیها سُبُلاً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْ نَباتٍ شَتَّی». طه(20)/53.