noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

ردیابی شقاوت در اندام انسان

«بسمه تعالی»

ردیابی شقاوت در اندام انسان

  در گفتار گذشته، موضوع «سعادت حقیقی» را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم، اما هم ‏‏اکنون در نظر داریم تا به موضوع «شقاوت» از دیدگاه حضرت ملاصدرا بپردازیم.
فصل سوم: «فی الشقاوة التی بإزاء السعادة الحقیقیة »
حضرت ملاصدرا در معرفی اشقیا ‏می ‏فرمایند: اشقیا کسانی هستند که قلب‌هایشان را «حجاب رین» فرا می‌گیرد. هدف از «حجاب رین» اضطرابی است که در درون افراد بر اثر انجام کارهای زشت خود یا همنشین‌های خویش حاصل ‏می‏ شود.
اما سؤالی که در اینجا مطرح می‏‏ شود این است که شقاوت‏ های حاصل از اعمال و رفتار نامطلوب چه واکنشی را در بدن انسان به‏ وجود خواهد آورد؟ برای دریافت این موضوع باید بدانیم که گاهی حجاب‏‏های رین موجب ارتکاب معاصی و بروز شقاوت می‌شود و این نوع شقاوت به یکی از نیروهای درون انسان به نام دستگاه پسیکوفیزیک  وابسته است.
توضیحاً؛در درون هر انسان تشکیلاتی معروف به پسیکوفیزیک1 (گیرندة هستی که همان مدرک باشد) وجود دارد که توسط پنج کانال بینایی، شنوایی، حسی یا لمسی، چشایی و بویایی یا همان حواس پنج‏گانه تحریک می‌شود‏.هر کدام از این کانال‌ها دریافت‏‏ های خود را به دستگاه پسیکوفیزیک تحویل می‌دهند مانند اینکه گاهی اوقات انسان چیزی را می ‏‏بیند که حق دیدن آن را نداشته یا چیزی را لمس می‏ کند که حق لمس آن را نداشته یا غذایی را چشیده که حق چشیدن آن را نداشته است، در این هنگام هر کدام از کارهایی که انسان انجام می‏‏ دهد در این دستگاه، رنگی را از خود بروز می‏‏ دهد و این دستگاه در برابر هر عامل تحریکی،ششصد هزار مأمور را روانه می‌کند تا مرکز تحریک را بی‌‌کم وکاست درک کنند. این ششصد هزار مأمور ردیابی در زبان علمی به «زیگنال» معروف هستند.
‏حال،اگر فشاری که بر پوست وارد شده یا امواجی که بر چشم حمله‌ور شدند قضایی باشد یا قدَری چه واکنشی در بدن پدید می‏ آید؟ هدف از قضایی یا قدری بودن فشار آن است که این لمس و فشار وارد شده از کام طبیعت بوده یا از ولنگاری صاحب خویش؟

در پاسخ باید گفت؛ درصورتی که زیگنال دریافت آن پدیده، از امور قضاییه باشد یعنی از جانب طبیعت نشئت گرفته باشد، دستگاه پسیکوفیزیک نسبت به پاسخ زیگنال‏ها اقدام می‏ کند تا برای صاحبش آرامشی پدید آورد، اما در صورتی که دریافت نیروی زیگنال از ولنگاری صاحبش باشد،دستگاه پسیکوفیزیک نسبت به آن بی‌تفاوت می‌شود و پاسخی را ارسال نمی‌کند.
درحقیقت، آنچه بهای سعادت را به هر انسان تفویض نموده و انسان را از پستی‏‏ ها به عرش عینی، واقعی و حقیقی منتقل ساخته، از همین نیروهای فعالة این دستگاه است که حضرت اله بدون کوچک‏ترین خلل آن را به هر انسان  چه غربی، شرقی، دینی و غیر دینی، سیاه پوست،سفید پوست یا دیگر رنگ،با هر ملیت و فرهنگکه باشند اعطا فرموده تا او را نه‏ تنها از اشراق‏‏ های جدای از جانش بلکه ازدرون خود مورد آزمون قرار دهد تا دیگر توان نگاه خرده ‏آمیز بر خالق و صنع خالق نداشته باشد.به‏ همین دلیل همة محققان و مکتشفان جهان، انسان را به خاطر این غوغاهای ‏‏درون، اعجوبه‌ای ناشناخته دانند!
آنچه تقدیم ‌شد قطره‌ای است از دریای مواج اسرار مقامات و منازل و معاد هر انسان که محقق و فیلسوف متأله استاد سیدعلی موسوی هرهفته ناب آن رابر جان شاگردان خود فرو می‌ریزند. پس با ما باشید قدم‏ به‏ قدم تا حقیقت معاد را از جان قرآن و دیدگاه حکمای الهی زیباتر بیابید، اگر اهلش هستید!

1: پسیکوفیزیک،Psychophysik


منبع: جلد نهم اسفار، صفحة  131از سلسله مباحث تحقیقی فیلسوف متأله استاد سیدعلی موسوی


نظر کاربران

0
دیدگاه شما