noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

سفری به سرزمین ناشناخته "اراده"

«بسمه تعالی»

سفری به سرزمین ناشناخته "اراده"

با تو هستم ای مخاطب!
با اراده علمی ات به سرزمین اراده ها سفر داریم.
سرزمینی که سرّ خروج جهانیان از استاتیک به دینامیک است، سرزمینی که تمام ریشه های ارتباط ها و فعل ها و انفعال ها از اوست. آری، بهای ارتباط ها با صحنه های "اراده" زیبا می شوند.
اراده چگونه پدید آید؟ نشأت از حیوانیت دارد یا انسانیت؟ اراده همان تفکر است؟ میل انجام است؟ یا طلب است؟ این­ ها حقیقتی هستند، نهان؛ تنها می توان گفت اراده خود خود نیست، خاسته از یک مخزن است. ارادة سخن زیبا نشأت گرفته از یک جوهریت زیبا است، ارادة نوشیدن آب، خاسته از عطش درون است؛ و بعضی گویند: "اراده" مطالبة قلب است از روح. بعضی گویند "اراده" ترجیح یک صنم است بر صنم دیگر!
آن چه را محقق و فیلسوف متأله حضرت استاد موسوی در ذیل مبحث اراده، جلد 6 اسفار صدرایی بیان نموده اند، آن است که:
صاحب اراده به در خانه قدرت می رود، و نور قدرت (یعنی دانش) چراغ راه او می شود و حبّ انجام سراسر وجودش را پر می کند، پس از آن نیروی تمیز و طبع سلیم چهره هایی را در درون او متلألی می کند و "اراده" به انجام بدل می شود.
بعضی هم گویند ابتدا میل به سوی مطلوب است، و سپس اشتداد دل بر آن، آن گاه صنم را در حریم امن شغف جای دهد و "اراده" به انجام بدل گردد.
گاهی "اراده" ارادة افعال غریزی است که بشر چون حیوانات در خور و خواب و طلب عیش طی کند. گاهی "اراده" ارادة یک محقق است چنانی که کشف هسته برای تمام یاخته ها توسط برون گیاه شناس انگلیسی نبود مگر با یک اراده قوی، نظریه کوانتوم انیشتن داده نشد مگر با یک اراده عالی؛ و لاووازیه آن گاه که به وسیله ثروت فراوان که از ارث پدر بود، بزرگ ترین و مجهزترین آزمایشگاه های جهان را در فرانسه قبل از قرن 19 میلادی با 2500 ابزار گوناگون، 3 ترازوی دقیق، 13 هزار ظرف شیشه، و هزارها ماده شیمیایی تأسیس نمود، نشأت گرفته از یک اراده عالی بود.
و اما باید گفت: آری، اتم شکاف ها با ابزارها اتم را شکافتند ولی یک ولی ا... و عارف من ا... الی ا...در گوشه خلوت جان نه تنها سیر ذرات اتم را با نیروی عرفان در می یابد بلکه 50 هزار اثر از هر اتم در هر ذات بر او منکشف می شود و مادر این انکشاف اراده مصمّم و شوقیه است.
چون ایام ایام رجب المرجب و شعبان المعظم است، زیباست اصل اشارت اراده به سوی آن گزیدگان حقی باشد که اراده شان با اتصال به ارادة اللهی به ثمر می­ رسد نه با میل. هر کدام با ابراز شکوهی در جهان، اراده را تسلیم ارادت حق نمودند.
چنانی که اصل اصل عینیت و بارزیت همة انبیاء الهی رسول ا...(ص)، رسول خاتم با ارادة آهنین متصل به ارادة اللهی، در لحظة ابعاثش -که حقاً شایسته آن ابعاث بودی- جهان را از ظلمت جاهلیت به اشراق علم و تحقیق رهنمون فرمود. و وصی بر حق او، علی بن ابیطالب (ع) عَلَم دین و علم را با 20 سال عزلت و سپس آشکار نمودن حقیقت دین با مبارزه علیه تزویر مارقین و قاسطین و ناکثین برافراشته نگه داشتند و ریشه مذهب و دین را از سوختن نجات بخشیدند!
گاهی اراده، ارادة حسین بن علی (ع) است در فریاد «هیهات منا الذلة و منا المسکنة» نثار خون عزیزان نمودن؛
و گاهی اراده، ارادة حسن بن علی (ع) است که در میان 30 هزار چهرة به ظاهر یار و در حقیقت مزوّر و فتنه جو و کینه ور به ارادة اللهی، اراده را به صلح رسانید.

و قیام قائم به حق که مظهری است در حقیقت آشکارا و به ظاهر پنهان از دید مردم عنایتش و فیضش از احاطه اراده و مخ ولایتش به سراسر جهان فرو می ­ریزد.
آری، ای مخاطب هر که هستی، و هر کجا هستی بدان!
دو موضوع مهم  بر تو روشن شد:
اول:حیات در عالم از آن صاحبان "اراده" است.
و دوم: "اراده"ها گاهی در اسارت میل اند و گاهی عین ارادة اللهی!
شما از کدام گروهید؟

منبع: از سلسله مباحث تحقیقی فیلسوف متاله استاد سید علی موسوی

نظر کاربران

1
کیمیا طاهران پور
۰۱:۱۴ - ۲۵ /آذر /۱۳۹۵
پاسخ
سلام خیلی لذت بردم از توضیحاتتان با تشکر فراوان.
دیدگاه شما