noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

شیخ انصاری (تابش چهار)

«بسمه تعالی»

شیخ انصاری (تابش چهار)

آنچه تا بحال نگاشتیم و تقدیم نمودیم، گوشه هایی از زندگی زاهدانه این بزرگ شخصیت عالم تشیع یعنی حضرت شیخ انصاری(اعلی ا... مقامه) بود، و هم اکنون به پاره ای از رویداد مهم زندگی ایشان توجه بفرمایید باشد اندکی عظمت و شایستگی او را دریابید.
او سرآمد علمای امامیه و اکمل فقهای شیعه در زمان خود بود و او را خاتم الفقها لقب داده اند. حاج میرزا حبیب ا... رشتی که بر حضرت شیخ شاگردی نمود، اینگونه شیخ را معرفی نمود:
الذی هو تالی العصمة علماً و عملاً}
او گوید شیخ شخصیتی است و مقامی است که باید پس از معصوم وی را به حساب آورد!
و نیز در سرعت انتقال و حل مشکلات علمیه مانندی نداشت. او در علم اصول و علم فقه تأسیس جدیدی نمود که در آن، ابتکار کارش به خود اختصاص داشت؛ که هم اکنون در تمام حوزه های علمیه امامیه و تشیع در پایه های فقه و اصول نظراتش تدریس می شود و استوانه های مراجع و مجتهدین عالی مقام از فقه و اصولی که به تقریر در آورده اند پایه ریزی می گردد.
از این رو شیخ اسدا... بروجردی که مدتها زمان شیخ را زیر نظر علمی داشت اینگونه گفت که:
50 مجتهد عالی مقام را یافتم و ملاقات نمودم، حضرت شیخ انصاری از تمامی این بزرگواران بر بود. و هرآنگاه که به اشکال علمی برمی خورد از آستان ولایت علی(ع) یا آستان حجت بن الحسن(ارواح العالمین له الفداء) فرا می گرفت؛ عنایتی خاص حضرت بر وی داشتند.
روزی یکی از شاگردانی که در حلقه درس ایشان مدتها بود و ساکت، به درس شیخ اشکال وارد می نمود که این حالت موجب تعجب شیخ بود. حضرت شیخ پس از تعطیل درس آرام به او فرمودند که:
آن که به تو اولین جمله بسم ا... را آموخت، 14 مرتبه از آغاز سوره حمد تا پایانش را به من عنایت نموده است و قضیه از این قرار است:
این شخص حرفهای شیخ را نمی فهمید به خدمت حضرت علی(ع) شرفیاب شد و حضرت به او باء بسم ا... ر ا تفهیم نمودند که با این عنایت علی(ع) درونش تلألویی یافت و چون از حضرت به او عنایتی شده بود، بر حضرت شیخبه اشکال می پرداخت. با این بیان به او تفهیم نمودند که ربطم به علی(ع) از تو بیشتر است.
و دیگر از رویدادهای معظم زندگی شیخ الفقها حضرت شیخ انصاری این روش بوده که علاقه خاصی به بچه های فاطمه(س) و سادات (سیدها) داشتند. لذا شیخ محمد حسن صاحب جواهر (که سِمَت مهمی از دید علمی بر شیخ داشته) اینگونه فرمود که:
شبی در عالم خواب دیدم در محلی سخت نورانی بودم پرسیدم اینجا کجاست؟
گفتند: رسول ا.. (ص)، امامان معصوم(علیهم السلام) و حضرت فاطمه (س) حضور دارند.
اجازه ورود خواستم، خطاب آمد: آنگونه وارد شو که ملامحمد کاظم خراسانی به خانه استاد اجازه ورود می گیرد.
(زیرا ملامحمد کاظم خراسانی صاحب کفایه الاصول هرگاه می خواست به خانه شیخ انصاری وارد شود, در را می بوسید، مقداری تأمل می کرد و سپس می گفت:
السلام علیک یا ساعی الدین هل تأذن لی؟
 (درود من بر تو ای محکم کننده دین اجازه می فرمایی تا به خدمتت آیم؟)
لذا صاحب جواهر گوید: برای ورود به حریم حرم معصومین(علیهم السلام) من هم اینگونه گفتم:
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و الامامه
ندایی برآمد: جمله بعدش را بازگوی، بگو:
یا ساعی الدین!
در هر حال شیخ محمد حسن می گوید به بزم معصومین(علیهم السلام) وارد شدم دریافتم حضرت فاطمه(س) اینگونه می فرماید: احترامی که شیخ مرتضی انصاری نزد ما دارد در حد اولی و نهایت است و این عظمت و احترام تنها از علم و کمال او نیست بلکه انعکاس درون شیخ است.
پرسیدم: انعکاس درون چیست؟
فرمود: حبی که در دل شیخ از سادات است.
زیرا شیوه شیخ این بود هرگاه سیدی را می دید هر چند کودکی بود، دو دستش را روی هم می نهاد تا این بچه سید از حریم شیخ رد شود.
چون از علت می پرسیدند می فرمود: اینها پاره های تن زهرایند!! (سلام ا... علیها)

هم اکنون 4 بحث از مباحث زندگی شیخ الفقها ملامرتضی انصاری ارائه شد، نه این که با بیان این 4 بحث به معنی سیر زندگی شیخ رسیدیم، خیر، اگر زندگی او را و کمال و اشراقات علمی و عرفانی او را چون دریایی بی کران به مثال آریم، جامی کوچک از آن دریای  بی کران برای نوشیدن تو بیننده برگرفتیم و به کام معرفتت فرو ریختیم باشد که شما بیننده چون اهل دید و نظر هستید از این اشراقات، درون خویش را به لؤلؤ علم و اخلاق آراسته فرمایید.

با نهایت سپاس از شما بیننده محقق
یکی از صحابه درسی
زیر نظر محقق و فیلسوف متأله حضرت استاد موسوی
1384/9/18



نظر کاربران

0
دیدگاه شما