noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

سالنامه قرآن و برهان (شماره چهار)

معرفی نشریه قرآن و برهان- شماره 4
این نشریه شامل مجموعه‌ای ارزشمند حاصل تدریس فیلسوف متأله استاد علامه سیدعلی موسوی(ره) در شرح و توضیح پیرامون مباحث تفسیری و فلسفی می‌باشد که در چهارده بخش تنظیم شده است. 
در بخش «اهداف و فعالیتهای مؤسسه» به‌عنوان یکی از آرمان‌های استاد از اهمیت تهذیب در کنار تعلیم نام برده شده است. 
در بخش «زندگی‌نامه» سیر علمی و تلمذ استاد در برابر عالم نحریر «شیخ محمدحسن مدرس» نقل شده و در ادامه نکات اخلاقی شیخ به شاگردان، توسط معظمله بیان شده است.
در بخش «مناسبت‌ها» نکات بسیار زیبا پیرامون حضرت معصومه(س) از سیر ورودشان به شهر قم تا وفاتشان، عظمت حرم ایشان و ... بیان شده و در ادامه اثر زیارت معصومین و بزرگان و طلب استمداد از ارواح آنها از نظر عقلی و روایات از دیدگاه علمای اهل تشیع و تسنن مورد تحقیق قرار گرفته است. 
در بخش «داستان‌های شنیدنی» با بیان حکایتی اثرات غرور و اهمیت توبه از آن مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. 
در بخش «نفس قدسی الهی» سخن از چرایی و چگونگی پیدایش نفس قدسی الهی به میان آمده و به اشراق نفس بر جسم و لزوم طهارت باطنی برای سیر نفسانی اشاره شده است. 
در بخش «مباحث تفسیری» به آیة هفتم سورة مبارکة اسراء پرداخته شده که شامل مباحثی در خصوص بازتاب اعمال انسان، مصادیق «احسان»، اثرات صبر در برابر هوای نفس و آزار دیگران و... میباشد. 
در بخش «بزرگان تشیع» نکاتی بسیار زیبا و دلنشین پیرامون سیر زندگی‌ علامه حلّی از جمله تسلط‌شان به بسیاری از علوم در دوران کودکی و نقش علامه در ترویج تشیع بیان شده است. 
در بخش «گزیده‌ای از زندگی فلاسفه» به گفتار و رفتار حکیمانه سقراط و ارزش انسان از دیدگاه او اشاره شده است. 
در بخش «جلوة حضور» حقیقت زیارت از بیان استاد، توسط یکی از شاگردان روایت شده است؛ خواننده در این بخش با نکاتی ظریف پیرامون آداب و شرایط قبولی زیارت از جمله وجود توجه و شوق در زیارت و نیز انصراف از زیارت قبل از ایجاد کسالت و ... آشنا می‌‌شود. 
در بخش «مصاحبه» با یکی از شاگردان معظم‌له مصاحبه شده و با طرح این سؤال که «فلسفه چه کاربردی برای دین و زندگی بشر دارد؟» به تأثیر فلسفه در استحکام پایه‌های دین و زندگی بشر پرداخته شده و نکات ارزنده دیگر نظیر وجود تفکر فلسفی در درون هر انسان، لزوم تحقیق فلسفی و عقلی پیرامون آیات قرآن و روایات و ... بیان شده است.  
در بخش «افسانه نیست» سخن از سیر زندگی و مجاهدت‌های علمی و عملی «سیدمرتضی علم‌‌الهدی» است که موجب عنایت امام معصوم به ایشان و استجابت دعا و تأثیر کلامشان بر دل‌ها شد.  
در بخش «پرسش و پاسخ» بهعنوان یکی از علل شک و تردید و عدم قاطعیت در تصمیم گیریها به ضعف خودباوری و اعتماد به نفس اشاره شده و با طرح این سؤال که «چگونه توانایی‌های خود را باور کنیم؟» به بررسی عوامل مؤثر در ضعف خودباوری و همچنین راه‌های درمان آن پرداخته شده است. 

سالنامه قرآن و برهان (شماره چهار)