noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

سالنامه قرآن و برهان (شماره سه)

معرفی نشریه قرآن و برهان- شماره 3 
این نشریه شامل مجموعه‌ای ارزشمند حاصل تدریس فیلسوف متأله استاد علامه سیدعلی موسوی(ره) در شرح و توضیح پیرامون مباحث تفسیری و فلسفی می‌باشد که در چهارده بخش تنظیم شده است.  
ه در بخش «اهداف و فعالیتهای مؤسسه» با ذکر جمله «محقق باشید نه متعصب!» به‌ یکی از آرمان‌های استاد یعنی تحلیل علمی، عقلی و فلسفی مذهب و پدیده های عالم که نتیجه آن توانمندی انسان در دفاع از مذهبش در برابر معاندین می‌باشد اشاره شده است. 
در بخش «زندگی‌نامه» آغاز سیر علمی و ورود استاد به حوزة علمیه و خاطرات شیرین طلبه شدنشان بیان شده است. 
در بخش «مناسبت‌ها» نکات ارزشمندی پیرامون امام جعفر صادق(ع) و عظمت علمیشان بیان شده و در ادامه حقیقت زهد و پاسخ امام به مستشکلینی که تعریف نادرست از زهد داشتند مطرح شده است.  
در بخش «عظمت ولایت» خاطره‌ای زیبا از علامه امینی پیرامون استشفای بیمار نقل شده و شرط استجابت دعا از بیان حضرت علی(ع) مطرح شده است.  
در بخش «داستان‌های شنیدنی» با بیان حکایت «بهترین انسانی که خود را بدترین معرفی می‌کند» به اهمیت ریختن غرور و عیبجویی پرداخته شده است. 
در بخش «نفس قدسی الهی» نفس و روح به‌صورت مجمل تعریف شده‌ و از عظمت آنها سخن به میان آمده است.
در بخش «مباحث تفسیری» ذیل آیة اول سورة مبارکة اسراء نظریات مختلف پیرامون معراج جسمانی رسول‌الله(ص) مورد بررسی قرار گرفته و به مباحثی نظیر سرّ معراج و تأثیر وحی بر روح و اندام پیغمبر پرداخته شده است. 
در بخش «بزرگان تشیع» نکاتی زیبا پیرامون سیر زندگی‌ و علمی شیخ صدوق بیان شده که شامل مباحثی در خصوص جمعآوری احادیث و مناظرة ایشان پیرامون امامت و ولایت، تألیف کتاب «کمال ‌الدین و تمام‌ النعمه» و ... می‌باشد. 
در بخش «گزیده‌ای از زندگی فلاسفه» ابتدا به معرفی اجمالی سقراط پرداخته شده و سپس آموزه‌های اخلاقی زیبا و ظریف از زندگی سقراط نظیر ترک دروغ عملی، مثمر ثمر بودن انسان و ... بیان شده است. 
در بخش «جلوة حضور» یکی از شاگردان استاد موسوی، درس زندگی که از استاد گرفته است را روایت میکند بدین‌گونه که با مطرح نمودن مشکلات و حوادث زندگی در محضر استاد، ایشان به عنوان بهترین راهکار انتخاب یک اصل مقدس الهی و تلاش برای آن را توصیه فرمودند و ...  
در بخش «مصاحبه» با همسر استاد علامه سیدعلی موسوی مصاحبه شده است. خواننده در این بخش با نکات ناب و ارزشمند پیرامون نظرات و حالات خاص و شیوة زندگی استاد آشنا میشود و مییابد اصل در زندگی از دیدگاه ایشان چیست. به امید آنکه یافتن منش و حالات معنوی معظم‌له موجب روشنایی درون و سرلوحه کارهایمان در زندگی گردد.  
در بخش «افسانه نیست» سخن از سیر علمی و استجابت دعای یکی از بزرگان است و در ادامه به شرایط استجابت دعا و تأثیر کلام اشاره شده است. 
در بخش «پرسش و پاسخ» با طرح این سؤال که «با افراد بی ادب چگونه برخورد کنیم؟» نکته های ظریف و زیبا پیرامون رفتار و عکس العمل صحیح در مقابل توهین و بی‌‌ادبی دیگران ارائه شده است

سالنامه قرآن و برهان (شماره سه)