noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

دوفصلنامه قرآن و برهان (شماره دو)

معرفی نشریه قرآن و برهان- شماره 2 
این نشریه شامل مجموعه‌ای ارزشمند حاصل تدریس فیلسوف متأله استاد علامه سیدعلی موسوی(ره) در شرح و توضیح پیرامون مباحث تفسیری و فلسفی می‌باشد که در چهارده بخش تنظیم شده است. 
در بخش «اهداف و فعالیت‌های مؤسسه» هدف استاد از تأسیس مؤسسة «حکمةٌ صافیه» دستیابی به حقیقت فلسفه عنوان شده است که از دید ایشان حقیقت فلسفه همراه بودن «فلسفه» با «حکمت متعالیه» یا به عبارتی تأثیر علم بر اخلاق، انسانیت و ایمان انسان و تبلور یک زندگی اصولی می‌باشد. 
در بخش «زندگی‌نامه» آغاز سیر علمی و ورود استاد به حوزة علمیه بیان شده است. 
در بخش «مناسبت‌ها» پیرامون میلاد و نامگذاری امام حسن مجتبی(ع) نکاتی بیان شده و مباحثی نظیر عظمت مقام معصوم، تصرف ائمة معصومین(ع) در سراسر هستی و هدف از ولایت تکوینی مورد بررسی قرار گرفته است. 
در بخش «عظمت نزول قرآن» بحث در حیطة کلام خالق دور میزند؛ این بخش به مطالبی نظیر ریشه و معنای لغت «کلام»، شرایط سخن گفتن از کلام‌الله و عواملی که در تأثیرگذاری کلام نقش دارد میپردازد و در نهایت راز تأثیرگذاری کلام از بیان ملاصدرا مطرح می‌شود. 
در بخش «مسح ولایت» نکاتی زیبا پیرامون عظمت مقام علی‌بن ابیطالب(ع) بیان شده است. 
در بخش «داستانهای شنیدنی» با بیان حکایتی جذاب و خواندنی به پایدار بودن حق و توخالی و بیدوام بودن باطل اشاره شده است. 
در بخش «مباحث تفسیری(1)» ذیل آیة هفتم سورة مبارکة بقره مباحث کاربردی نظیر علل تاریکی دل و عدم تمیز حق از باطل، اهمیت دوری از رذائل، تأثیر انکارناپذیر محیط بر انسان و ... مورد بررسی قرار گرفته است. 
در بخش «مباحث تفسیری(2)» ذیل آیة اول سورة مبارکة اسراء به موضوع معراج رسول الله(ص) پرداخته شده که شامل مطالبی پیرامون لغت سیر، هدف از معراج، دلایل قرآنی بر معراج و ... میباشد. 
در بخش «بزرگان تشیع» نکاتی زیبا و آموزنده پیرامون سیر علمی و زندگی شیخ صدوق بیان شده که شامل مباحثی درخصوص میلاد شیخ صدوق، اثر هم‌نشین و هدف از سفر از دید ایشان و ... می‌باشد. 
در بخش «خیر و شر» با طرح این سؤال که «آیا ورود شرور در عرصة هستی ارتباط با باریتعالی دارد و می‌تواند دلیلی بر ردّ نظام احسن باشد؟» به بررسی اجمالی علت بروز شرور پرداخته شده است.  
در بخش «مقام انسانیت» به مباحثی نظیر بها و مقام انسان، رسالت انسان در عالم ناسوت، اثر پی بردن به حقیقت وجودی انسان در ترک عصیان و ... اشاره شده است. 
در بخش «افسانه نیست» سیر علمی و عملی میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از عرفا که در جذبة خاص با امام زمان(عج) بود مطرح شده و در ادامه شرایط تقرب به امام زمان(عج)، استجابت دعا و جلوه داشتن نماز و عبادات و ... مورد بحث قرار گرفته است. 
در بخش «پرسش و پاسخ» با طرح این سؤال که «آیا خلق ناقص‌الخلقه از سوی خداست و می‌تواند دلیل بر ردّ عدالت او باشد؟» نکات ناب و ارزشمندی پیرامون عوامل مؤثر بر معلولیت طفل از دیدگاه علم، مذهب و روایات بیان شده است. 

دوفصلنامه قرآن و برهان (شماره دو)