noor ostad
besmelah
کاربرمهمان خوش آمدید عضویت
English

پرسش و پاسخ | صفحه 168

۱۰۱۶
پ

معرفی کتاب در عرفان

1003
لطفا کتابی درمورد عرفان عملی که بتوانم از آن استفاده نمایم و کاملا کاربردی باشد نام ببرید. مثل کتاب resdale سیر و سلوک علامه قاضی که البته کاربردی تر باشد. ممنون از محضر استاد.
اسد از تهران
تاریخ : ۳۰ فروردين ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۶
آنچه خود من استفاده کرده ام، در عرفان کتاب به آن معنی نیست که انسان را بر عمل وا دارد، چون هدف از عرفان، عرفان عملی است نه عرفان قولی و نظری. عرفان همانند قل قلِ جوشش آب است که باید نفس آب بجوشد، قل قل اش بروز آید یا به ظهور آید. دریا باید باشد تا موجش رویت گردد. عرفان هم باید فلسفه و حکمت را هم به درسه درس گیرد از استاد شایسته، و هم بکوشد که آنچه در مزایای این دو اصل نهفته است ثمرش را برگیرد. پس با این مقدمه من نظری درباره آنگونه کتاب ندارم.
پ

مقام زن

1004
با سلام و سپاس فراوان از حضرت استاد موسوی و سپاس فراوان از برپایی چنین سایت پویا و مفیدی استاد محترم از شما تقاضا دارم درباره مقام والای زن و جایگاه و نقش او در زندگی از دیدگاه فلسفی و علمی بسیار عالی خود مقاله ای (البته با توجه به دسته بندی مقالات و به هم نزدن نظم ارائه مقالات)قرار دهید در این زمینه مطلب فراوان است ولی اکثر مطالب تقلیدی یا اگر هم از تفسیر قرآن باشد متاسفانه خیلی بسته و بدون آگاهی می باشد.متشکرم
ناشناس
تاریخ : ۲۶ فروردين ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۵
با سپاس از عنایت شما. چون بحث ما جزء مباحث فلسفی و حکمتی و عرفانی است. و ادامه بحث مان تا حد امکان در همین مقوله خواهد بود. و اما بحث مقام زن جزء فلسفه نیست؛ جزء امور اجتماعی است و این امور اجتماعی را در صورت توفیق از متون قرآن بهره گیری خواهیم نمود؛ بخصوص از سوره مبارکه نور. ولی نه به این فوریت. در صورتیکه استثنائا در این مورد بخواهیم با شما در ارتباط باشیم (مقام زن) بدون هزینه امکان پذیر نیست. دیگر خود دانید و ممنون از عنایتتان.
پ

مرجع تقلید

1005
با عرض سلام خدمت استاد گرامی جناب آقا استاد من شنیده ام بدون داشتن مرجع تقلید زنده نماز، روزه و نیایش مسلمان به درگاه خداوند پذیرفته نمی شود از آنجا که نه خود و نه خانواده ام مرجعی نداریم می خواستم تکلیف ما رابگویید که چیست و اگر مرجع تقلیدی امین و درستکار می شناسید معرفی بفرمایید که درصورت صحت و سقم این موضوع از ایشان تبعیت نماییم. باتشکر فراوان خداحافظ
شعیری از ایوانکی
تاریخ : ۱۲ فروردين ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۹ فروردين ۱۳۸۵
با تشکر از شما. خانم ش-ش، جوابهایی که به شما داده شده اعلام آن را به ما بفرمایید تا به دیگر سوالتتان در صورت امکان جواب داده شود.
پ

درخواست دریافت تفسیر سوره نحل

1006
باعرض سلام . لطفا تفسیر سوره نحل را برای ما ارسال نمایید ضمنا برای دسترسی به تفاسیر حضرت آقا چگونه و از چه سایتی می توان بهره برد. با تشکر.
عمادی
تاریخ : ۰۶ فروردين ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۱ فروردين ۱۳۸۵
با سپاس از شما تفسیر سوره نحل که در سخنرانی هایی که در یک رمضان به صورت سخنرانی در آمده آن نیست که ما با چند جمله یا چند صفحه برای شما ارسال نمائیم. اولا باید ما میزان معلومات شما را بدانیم و پس از آن اگر توان دریافت در شما ملاحظه شد طی شرائطی که بعدا اعلام خواهد شد برای شما ارسال می شود. لازمه اش آن است که معلومات خودتان را به ما ارائه بدهید.
(پاسخ 11 فروردین 85)
بازبینی مجدد پاسخ در تاریخ 16/10/1395 : اکنون کتاب شرح و بررسی این سوره مبارکه به چاپ رسیده است با نام سراجٌ منیر برای تهیه آن به بخش تالیفات مراجعه نمایید.
پ

خداوند هیچوقت بندگانش رابیشتر از ظرفیتشان عذاب نمی دهد.

1007
سلام آقای استاد موسوی سال نو مبارک باد. جناب آستاد من همیشه تو کتابها خوانده ام که خداوند هیچوقت بندگانش را بیشتر از ظرفیتشان عذاب نمی دهد ولی من توی زندگیم از خلق خدا خیلی بدی دیدم و هر بار فقط شکایت پیش خدا بردم اما خدا انگار من را از یاد برده و یا صدای من را نمی شنود دوستش دارم خیلی ولی از بس که بهم بدی می کنند از صبرش از اینکه صدایم را نمی شنود خسته شدم امشب از شما خواهش می کنم به من بگویید چه کارکنم و آیا این درست که خدا بندگانش راعذاب می دهد چون اونها را دوست دارد؟ آیا واقعاً اینگونه است پس آنهایی که او دوست ندارد در آسایشند من از خداسعی می کنم چیز نامعقولی نخواهم ولی او نمی دانم چرا با من اینگونه است؟ و همچنین برای من دعا کنیدشایدخدا به دعای عارفی مثل شما ترتیب اثردهد و مرا ازشر این آدمهای بد نجات دهد ازشمابی نهایت متشکرم.
ن.ق
تاریخ : ۰۴ فروردين ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۱۱ فروردين ۱۳۸۵
با تشکر از حضرتعالی و بیانتان. در این سوال شما 4 محور نمایان است. محور اول آن فرمودید: اینکه شما در کتابها خواندید، خداوند بندگانش را پیش از اندازه عذاب نمی دهد. همه این نوشته ها غلط است. حضرت حق، حق است، فیض است، مهر است، رحمت است، غفران است، رزاق است، وهاب است. اینها محال است که عذاب که خود حکایت از نفرت دارد بروز بدهند. چون حضرت باری مطلق فیض است، عذابی از او صادر نمی شود. انسان است که خود وسیله عذاب خود می شود. کی؟ آنگاه که به جهل خود اقدام کرد هر جاهل در عذاب است. آنگاه که به آزار دگران اقدام کرد در عذاب است. کی؟ آنگاه که به سوی کمال آرامش راه نیافت، آنگاه در عذاب است. پس عذابها از خدا نیست از خود انسان است و بس. دو چیز را همین انسان جاهل اگر حل کند، به عذاب نخواهد رسید. 1) زبانش را بربندد 2) توقع اش را از دگران بکاهد تا در آرامش باشد. اینکه خدا مرا از یاد برده بی معنی است. باید بدانید همگان در دیدگاه حضرت اله مساوی اند حتی آنهایی که یک نوبت هم در همه عمرشان نام خدا را نبرده اند اما قصور و کوتاهی و دوری از حضرت حق موجب می شود که خویش را در دائره فراموشی یا دوری از حق به حساب آورد. باز هم خود انسان مسئول است نه حضرت حق. جمله ای که گفتید درست است خدا بنده اش را عذاب می دهد؟ خیر؛ خیر؛ ابدا جواب این را در سطر اول دادیم. اما موضوع دعا: انسان کاره ای نیست هر کس باید خویش برای خویش دعا کند. آه صاحب درد را باشد اثر در هر حال امید توفیق برای شما داریم.
پ

منشا خیر از خداست و شر از انسان؟

1008
با سلام حضور فیلسوف و عارف بزرگ معاصر سؤالاتی از خدمت جنابعالی داشتم چرا هر اتفاق خوب و نیک را می گویم خواست و عنایت خداوند است و هر اتفاق بد را جزءخطاهای خود می دانیم؟ چرا گاهی مواقع به جایی که تا به حال نرفته ایم گویا سالها آنجا را بخوبی می شناسیم حتی شخصی را که ندیده ایم برای اولین بار می بینیم چنین احساسی را داریم که گویا سالها اورا می شناسیم؟ و همسرم نیز این سؤال را دارد که چرا دعاهایم کمتر اجابت می شود و از آنجا که کاسب می باشد در نوع خاص خود رونق آنچنانی که بتوانم غرض هایم را بپردازم و برای کسب از سرمایه خویش بهر برگیرم موفق نیستم در حالی که انفاق را تا حد توان خویش شاید هم کمی بیشتر به خصوص در خویشاوندان خویش و دیگران رعایت فراوانی می نمایم زیرا معتقد هستم الرحم ،ترحم از حضور عارف بزرگی چون شما تقاضای دعای خیر جهت همسر خویش وفرزندانم را دارم زیرا معتقدم گناه کاران را خداوند بزرگ بخصوص ائمه اطهار با دعای بزرگان دین و واسته ایشان می بخشد با آرزوی طول عمر جهت جنابعالی وکلیه همکاران شما که این عنایت را شامل حال ما گردانده که از محضر استادی چون شما بهره معنوی و مادی ببریم سپاس گذارم ضمنا از زمانی که این بنده گناهکار خدا مقاله های جناب عالی را می خوانم در زندگی آرام تر وراحت تر هستم از خدا تقاضای توفیق را برای شما و همکارانتان دارم با تشکر و سپاس فراوان.
شعیری از ایوانکی
تاریخ : ۰۱ فروردين ۱۳۸۵
ج
نام پاسخگو: فیلسوف متاله استاد موسوی
تاریخ پاسخ: ۰۸ فروردين ۱۳۸۵
سپاس فراوان از مهر و عنایت و کمال شما، اما جواب از سوال اول: آنگونه که شما فرمودید نیست. حضرت حق نماینده هایی به انسان غیر از معصومین عنایت فرموده، و همچنین وجود مبارک رسول ا... (ص) و امامان معصوم(علیهم الصلوات ا...) نماینده های حضرت حق به هر انسان مجردات اوست. از آن جمله عقل و مدرکات و نیروی تفکر، بوسیله اینها از مسیر درست برود، و از مسیر نادرست بپرهیزد. هر آنکس که از مسیر درست راهش را طی نمود، یا به مطلوب می رسد یا نمی رسد. اگر به مطلوب رسید نام این هم نیک است و هم خیر است. اگر به مطلوب نرسید نام آن زشت است. اگر دقت کنید هر دوی اینها از مدرکات انسان پیدا می شوند، پس چیزی نیست که بگوییم این از آن خداست، آن از آن دیگری است. پیدایش این دو حالت یا این دو صفت از خود انسان است ولی با عنایت اله. یعنی عنایت او هست که ما به راه نیک می رویم، عنایت او هست که ما نیروی یابیدن را داریم ولی هوای ما، ولی این میل ما، ولی خواسته ما از طریق درست نرفت. به این نتیجه می رسیم هر دو حالت فعلیت آن از خود انسانند ولی با تایید و عنایت حضرت اله. جواب از سوال دوم: پیش از اینکه مطلب را بیان کنیم تذکرمان به شما آن است که این شیوه را با دقت بنگرید. چون یکی از براهین کسانی که قائل به تناسخند همین است که شما گویید. ولی اینکه شما کسانی را که ندیدید گاهی می شناسید یا مکانی را که نرفتید گاهی برای شما آشنا است، این حکایت از نیروی بنطاسیه یا حس مشترک هر انسان است. که تمام چهره ها و تمام اندامهای عالم در نیروی بنطاسیه هر انسان جمع اند. به دیگر عبارت طفلی که از مادر متولد می شود چهره های درختها، چهره های دریاها، چهره های کوهها و نیز چهره های بعضی از ساختمانهای صنایع و همچنین چهره های مطلق انسان را در آن نیروی یا حس مشترک یا بنطاسیه قرار داده است. هر انسان که شوقش به هر کدام بیشتر باشد در جهان تخیل یا جهان تصور یا جهان حس به او نزدیکتر است و بس. این جزء فیضهای حضرت حق است و متن این موضوع هم در اسفار ملاصدرا و بعضی از گفته های حکیمان موجودند. جواب از سوال سوم: که در حقیقت محتوای آن بر 7 قسم است: الف) دعاها چرا به اجابت نمی رسند؟ به این سادگی نیست که شما دارید داوری می کنید. اولا از کجا معلوم به اجابت نرسیده باشد و شما ندانید. دانسته های شما از حس شماست، نه از واقعیات. اجابت دعا گاهی در حس است چون بیماری که بر اثر دعا خوب می شود. و گاهی در فوق حس است؛ درخواست رسیدن به فلان موضوع را دارد. اگر او به آن موضوع برسد هلاکت او در همان است. به ظاهر فکر می کند به اجابت نرسیده ولی در حقیقت رسیده است. و دیگر موانع دعا غذای حرام است، غذای نجس است و دهها چیز دیگر. ولی به نظر ما جواب شما در آغاز حرف (الف) داده شد. ب) آری هر انسان باید طبق وجدانیات به نیکی ها و برها بخصوص به خویشاوندان یا همسایگان اقدام ورزد. این یک وظیفه است نه یک علت. او به انتظار نتیجه نباشد کارش را درست انجام بدهد. توفیق او در همان است که به فرق او ریخته است. ج) جواب را در (ب) دادیم. د) اینکه فرمودید همسر من انفاق گر است، انفاق علت است. یعنی هر آنکس که انفاق کند معلولش را باید منتظر باشد، طبق متن قرآن کریم. هر آنکس یک عمل زیبا انجام دهد حداقل ده برابر به او خواهد رسید ولی شرط دارد، این انفاق تنها رضای حق باشد نه رضای خلق. کی به نتیجه می رسد آنگاه که رضای حق در او باشد. اگر برای رضای خلق باشد می بیند ولی آنگونه نخواهد یافت. ه) هر انسان بخوهد از دعایش به نتیجه برسد نحوه دعا این است که اول برای دگران و سپس برای خود باشد. دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد. پس خود برای خود باید درخواست دعا کرد. طبق بیان رسول ا...(ص) به فاطمه (علیها السلام) فرمود خود برای خودت کار کن وگرنه دیگری برای تو کاری انجام نخواهد داد. و) بله؛ تشکیلات حضرت حق گسترده است. هر کس توبه و بازگشت به حقیقت به سوی او نماید مورد عفو و غفران قرار می گیرد، طبق مفاد این آیه: :از رحمت خدا مایوس و ناامید مباش" ز) ارزش خود را بدانید که توفیق یافتید لحظه هایی از زمان خویش را سرگرم عنوان فلسفه و حکمت و عرفان متاله باشید و از این گذر به آرامش دل روید. اینکه توفیق یافتید به این وادی عرفان گامی نهید خود حکایت از تقوا و پاکیزگی شما را اعلام می کند. در هر حال موفق و موید باشید.

سوالات خود را بپرسید

سایت اینترنتی فیلسوف متاله استاد سید علی موسوی پاسخگوی پرسشهای فلسفی، حکمی و عرفانی شما می باشد.

توجه: در مورد سوالهای احکام، جهت اطلاع از آخرین استفتائات با دفتر مرجع تقلید خود در تماس باشید.